lørdag den 11. februar 2012

G'day mate...


Så er jeg fremme. Fremme i det land – den by – hvor jeg skal tilbringe de næste 5 måneder.  Ligger i skrivende stund i en seng i forstaden Greenslopes, hvor en fan kører på højtryk for at give bare en lille smule kølighed. Luftfugtigheden er utrolig høj og det trækker vist op til at blive tropisk storm i aften – der var lidt torden og regn i går aftes, men vist slet ikke så meget som det kan blive.

Jeg har været i Brisbane i to en halv dag nu. Det føles dog som meget længere – på den gode måde. Efter at have krydset alt for mange tidszoner til at mit indre ur kunne følge med, kom jeg frem til Brisbane natten til fredag, hvor jeg gik omkuld på mit hostel. Da jeg langt om længe åbnede øjnene blev jeg mødt af to amerikanske piger, der skulle læse på uni lidt længere nede af kysten og lige havde et par dage i Brissie inden studiestart. Vi gik lidt på opdagelse i et storcenter,  og det var rart at have nogen at følges rundt med – så føltes den 3 millioner-mennesker-store-storby ikke så skræmmende. Det blev dog ikke til de store vilde eventyr da jeg  var en smule træt og tidsforvirret.

Har været så heldig at få kontakt til en australsk familie (the Goodwins), og de kom og hentede mig fra hostel lørdag morgen, og så fik jeg ellers the grand Brisbane-tour. Vi startede ud på Mount Coot-Tha, hvor jeg fik et flot overblik over hele byen og den store flod, der snor sig som en slange gennem hele byen. Fik også et indblik i, hvor meget oversvømmelserne sidste år har betydet for byen og dens indbyggere. Det er bare meget vand, der er kommet ned! 

Udsigt fra Mount Coot-Tha
Lørdag aften blev (noget af) familien Goodwin samlet til lækker middag på South Bank lige ned til floden. Det var rigtig hyggeligt at møde deres familie, og det føltes som om vi har kendt hinanden i mange mange år. Det er en god fornemmelse, når nu man er så langt væk hjemmefra. De er så hjælpsomme og hyggelige at være sammen med.
Herunder er der lige et par stemningsbilleder af skyline i mørke. Det lysende tårn ude til højre er QUT.





I dag gik vi en tur nede langs floden, så på water dragons (lizards) og fik et flot view af Brisbanes skyline og QUT campus. Hold nu op, det er stort. Er meget spændt på, om jeg kan finde rundt derinde. Jeg gør et forsøg i morgen, hvor jeg tager ind og prøver at få styr på lidt praktisk i forbindelse med studiestart og så videre. I morgen indleder jeg også min jagt på et sted at bo – jeg har fundet nogle forskellige steder og så tager jeg dem bare en af gangen. Forhåbentlig har jeg fundet et godt sted i løbet af dagen…

Water Lizard

Man kan lige skimte det blå QUT skilt. Det grønne er Botanical Gardens, som ligger lige op af campus - dejligt!

Ken og Kay - min nye aussie-familie.



Oversvømmelser gennem tiden.

Er efterhånden lidt lækkersøvning og vil tage mig en lille nap, til den hidsige summen af fanen i loftet. Men er glad for den - den gør omstillingen fra vilde minusgrader i Dk til vilde plusgrader her i Aussie en lille smule nemmere :)
Jeg har stadig lidt svært ved at forstå, at nu er jeg her. Det er ikke bare ferie, men jeg skal rent faktisk bo her de næste mange måneder. Jeg glæder mig til at gøre byen til min og lære alle de små hyggelige steder at kende. At gå på opdagelse og opleve en masse storby-eventyr.

Take care

Ingen kommentarer:

Send en kommentar